“Dankzij een strakke planning kon de praktijk open blijven”

Toen Marie Cornelis en haar vader op zoek gingen naar een aannemer voor de verbouwing van hun tandartspraktijk in Gullegem, kwamen ze via hun architect terecht bij Zinder. Een strakke planning zorgde ervoor dat de praktijk gedurende de werken steeds kon open blijven. En het eindresultaat, dat mag er absoluut zijn!

 

Kunnen jullie iets meer vertellen over jullie verbouwproject?

“De tandartspraktijk, die ik recent van mijn vader overnam, dateert uit de jaren ’90 en was dringend aan vernieuwing toe. We wilden van twee naar drie praktijkruimtes gaan, de wachtruimte vernieuwen en een ontvangstbalie creëren. De praktijk moest ook rolstoeltoegankelijk zijn. Onze architect tekende de eerste ruwe plannen en verwees ons voor de verdere uitwerking en uitvoering door naar Zinder.”

Wat was de grootste uitdaging?

“In ons eerste gesprek met Zinder hebben we meteen benadrukt dat een strikte planning voor ons erg belangrijk was. Tijdens de werken moest de praktijk open blijven, sluiten was voor ons geen optie. We speelden eerst met het idee om een container te plaatsen als tijdelijke praktijkruimte, maar Zinder stelde een aanpak in twee fases voor: als eerste stap het creëren van een nieuwe praktijkruimte in de oude privévertrekken aan de achterzijde van het pand en daarna pas het verbouwen van de bestaande praktijkruimtes aan de voorzijde. Zo konden we tijdens de eerste fase gewoon blijven werken in de oude praktijkruimtes en nam mijn vader tijdens de tweede fase de nieuwe ruimte in gebruik terwijl ik tijdelijk aan de slag ging bij een collega. Alles is heel snel gegaan. De verbouwingen zijn gestart in april en halverwege juli was er al de eerste oplevering.”

Quote

Het feit dat iedereen op elk moment wist wat hij moest doen, gaf me zeer veel gemoedsrust."

Hoe heb je de verbouwingen zelf ervaren?

“Ik had zelf al gebouwd, dus ik wist min of meer wat ik kon verwachten. Maar het ging tenslotte om de praktijk. En ondertussen was ik zwanger, ik had best wel schrik voor bijkomende stress. Maar gaandeweg bleek dit nergens voor nodig te zijn. Het feit dat iedereen op elk moment wist wat hij moest doen, gaf me zeer veel gemoedsrust. De nauwgezette opvolging door Zinder was van onschatbare waarde. Zelfs in coronatijden, waarbij er soms vertraging was bij de toelevering van materialen of mensen uitvielen door quarantaine of ziekte, bleven de werken in een snelvaart vooruitgaan. In de afwerkingsfase, bijvoorbeeld, bleek dat het hout voor onze ontvangstbalie en zitbank in de wachtruimte niet tijdig geleverd zou worden. Zinder liet meteen iets tijdelijk uitwerken in MDF, waardoor we toch op tijd konden openen. Een flexibiliteit waar veel aannemers nog iets van kunnen leren.”

Quote

Het team van Zinder is erg perfectionistisch, en wij als tandarts ook. Het klikte dan ook meteen.

Een tandartspraktijk, is dat geen werk voor specialisten?

“De architect had de plannen ruw uitgetekend. Zinder boog zich over de stabiliteit en werkte alles in detail uit. Ze hadden al ervaring met een huisartsenpraktijk, maar een tandartspraktijk, dat is inderdaad nog iets anders. In elke praktijkruimte moest een behandelstoel komen, met aansluiting voor water, perslucht, enz. Het team van Zinder is erg perfectionistisch, en wij als tandarts ook. Dat bleek al uit ons eerste gesprek. Het klikte dan ook meteen. We wilden allebei dat het eindresultaat perfect in orde was. En dat stelde me gerust. Van de keuze van de materialen tot het meubilair in maatwerk, van de vloer tot de elektriciteit, Zinder dacht voortdurend met ons mee. Zo zorgden ze ervoor dat we stalen ter plaatse konden bekijken en stonden ze voortdurend in overleg met de leverancier van onze behandelstoelen.”

 

Kan je iets vertellen over de communicatie tijdens de werken?

“We hebben tijdens het volledige project één contactpersoon, de projectcoördinator, die ons dossier van binnen en van buiten kent." We konden alle vragen of twijfels vlot bespreken. En ik voelde me ook altijd gehoord. Wat we vroegen, werd meteen opgevolgd. Liesbeth was onze contactpersoon voor het financiële luik. Ook de communicatie met haar verliep zeer vlot. Daarnaast was er de tweewekelijkse werfvergadering op donderdagmiddag, mijn vrije dag. Soms duurde de vergadering maar een half uurtje, soms langer, maar het was altijd erg constructief. Er werd de nodige tijd genomen om alles te overlopen, zodat we steeds op de hoogte waren. We zijn nooit voor verrassingen komen te staan. Ook niet op het vlak van budget, bijvoorbeeld. Zinder deed er alles aan om binnen het vooropgestelde budget te blijven. En was er ergens een meerprijs, dan overliepen we samen alle opties, in alle transparantie.”

Quote

We mochten onze projectcoördinator op elk gepast moment bellen. En ik voelde me ook altijd gehoord.

En tot slot, ben je blij met het eindresultaat?

“Ik ben heel erg fier op onze nieuwe praktijk. We kregen heel wat positieve reacties van patiënten, het is echt een plezier om hier te werken. Mijn moeder verhuist binnenkort naar een appartement en ik heb haar naar Zinder doorverwezen voor de inrichting!”

Doorblader ons magazine

Benieuwd naar wat Zinder voor u kan betekenen? Vul hieronder uw gegevens in en download ons magazine om ons nog beter te leren kennen. U ontvangt het magazine bovendien in uw mailbox.